Modern Kadının Doğuşu: Sessiz Sinemada Kadın, 3-6 Aralık İstanbul Sessiz Sinema Günleri’nde

Bu sene ikincisi düzenlenen İstanbul Sessiz Sinema Günleri başladı! Festivalin bu seneki teması “Modern kadının doğuşu”, çünkü festival dahilinde Diva’lardan Sufragette’lere, 1900’lü yılların başından itibaren çizilen yeni kadın imgesini konu alan bir çok seçki var. Kadın tabii ki sadece filmlerin konusu, oyuncusu değil, kadın yönetmenler tarafından çekilmiş klasikleri de bu festivalde bulabilirsiniz.

afis1

Festivalin sanat direktörü Nagehan, daha önce festivallerde soru-cevaplarda yaptığım ardıl çevirileri hatırladığından bana ulaşıp birkaç gün yardım etmemi istediğinde festivalin varlığından ilk defa haberdar olmuş oldum! (Ki bu şaşılası bir şey değil, zaten olayın ikincisi, birinci senesinde de burada değildim). Neyse, kabul etmemle birlikte daha önce aklımdan bile geçmemiş bir konu olan sessiz filmlerde moda üzerine düşünmeye başladım ve festivalin temasını da fark edince çok mutlu oldum! Çünkü bu tema dahilinde kadın olmak üzerine çeşitli yorumlar getiren filmler, bu konu açısından da pek verimli topraklar! 😍

Festivalin en heyecanlı noktalarından biri ise her filmin canlı müzik eşliğinde, ama sessiz film deyince kafada canlanan piyano müziği değil de, cazdan elektronik müziğe, bir yerde Gevende dahil olmak suretiyle, her telden çalıyor oluşu!

Ben dün akşam festivalin basın toplantısındaydım, daha sonra da ufak bir panel yapıldı, dinledikçe daha çok heyecanlandım ve şimdi daha bir-iki hafta öncesine kadar haberim olmayan bu filmleri KESİNLİKLE İZLEMEM LAZIM! Bu blogun okuyucusunun da hoşuna gidebileceğini düşündüğüm filmleri aşağıda sizinle paylaşıyorum.

Listeme koyduğum Madam Baudet’in Gülüşü filmi, Germaine Dulac seçkisine dahil olarak gösteriliyor. Benim de dün söyleşiden öğrendiğim kadarıyla bu kadının filmlerini iple çekiyorum çünkü filmleri ilk feminist filmler, ilk sürrealist filmler, ilk soyut filmler arasında sayılıp, 1920’li ve 30’lu yılların tutucu Fransa’sında bir kadın ve bir lezbiyen olarak sinema tarihinin sınırlarını oldukça esnetmiş bir yönetmen! Konu hakkında kitap yazmış dünya tatlısı Tami Williams’ın sunumuyla.

Program için en aşağıya⬇, detaylı bilgi ve biletler için➡ http://www.sessizsinemagunleri.com/

Ha bu arada, bugün (3 Aralık Perşembe) İstanbul Modern’deki tüm etkinlikler ücretsiz!

🎬 2. İstanbul Sessiz Sinema Günleri Komoda Ejderi Seçkisi 🎬

Ayakkabılar – Shoes / LOIS WEBER / Mary MacLaren, Harry Griffith, Mattie Witting/ 1916 / 60’ / Tinted/ DCP / Restorasyon – Restoration: Eye Filmmuseum
Müzisyen – Musician: Ruben Tenenbaum
Introduction by Mariann Lewinsky Strauli & Elif Rongen-Kaynakçı’nın sunumuyla

Bir dükkanda tezgahtar olarak çalışan Eva, hayalini kurduğu ayakkabıları giyebilmekten çok uzakta bir hayat sürmektedir. Film, sınıfsal adaletsizliğin sembolü haline gelen ayakkabının hikayesini zor çalışma koşulları, yükselme hedefleri, arzulanan hayatlar, hayal kırıklıkları ve kaçış çizgileri üzerinden kurguluyor.

Güzellik Ödülü – Prix de Beauté – Miss Europe / AUGUSTO GENINA / 1930 / Fransa – France / 113’ / Siyah beyaz –Black & white / DCP /Restorasyon – Restoration: Cineteca di Bologna
Müzisyen / Musician: Stephen Horne

Nezih Erdoğan’ın sunumuyla.

Daktilograf olarak çalışan ve Andre adlı bir gazeteciyle ilişkisi olan Lucienne “Lulu” Garnier, The Globe gazetesinin açtığı güzellik yarışmasına katılır, birinciliği kazanacağı kesinleşir ancak kıskanç Andre’nin itirazları üzerine vazgeçip evine geri döner. Lucienne’in peşini bırakmazlar, bu sefer bir film teklifi alır. Baştan reddedip, sözleşmeyi yırtar ama sonra Andre’yi bırakıp, yıldız olmaya giden yola adımını atar.

Yönetmen / Director GERMAINE DULAC FRANSA / FRANCE Siyah-Beyaz / Black & White 1922 – 38’ – Dijital / DigitalRestorasyon / Restoration Eye Filmmuseum

Müzisyen / Musician Cihan Gürbudak

Dulac’ın feminist ve empresyonist başyapıtı Madam Beudet’in Gülüşü / Souriante Madame Beudet, yazar Denys Amien ve müziksever André Obey’in başarılı avangard eserine dayanıyor. Film, bir taşra şehrinde baskıcı küçük burjuva evliliğinden kaçmak isteyen bir modern kadının “iç yaşamını” sinematik bir dille isliyor. Çelişen performans biçimleriyle, çağrışımsal kurgu ve teknik efektlerle vurgulanarak, kadın kahramanın iç hali, modern düşleri ve arzuları; jest, hareket ve ritmin müzikalliğiyle birlikte sembolist şiir, müzik ve resim aracılığıyla yaratıcı biçimde iletiliyor. Film seyirciyi bu yeni medyumun biricik ifade kapasiteyle diğer sanatlar arasında bir karşılaştırma yapmaya davet ediyor.

Şeytani Rapsodi – Rapsodia Satanica / NINO OXILIA / 1915 – 1917 / İtalya – Italy / 45’ / Renkli – Color / DCP / Restorasyon – Restoration: Cineteca di Bologna
Müzisyen / Musician: Orijinal Müzik / Original Record

Şeytani Rapsodi’nin sinopsisi üç kelimeyle özetlenebilir: Aşk ölüme götürür. Biraz açmak gerekirse, Alba d’Oltrevita ebedi güzellik teklifine karşılık aşkından vazgeçer. Alnında bir kırışıklık belirmesiyle birlikte, tekrar hassas, ölümlü ve aşık olur. Aşk ise son hastalıktır.

Introduction by Mariann Lewinsky Sträuili’nin sunumuyla.

DCP – DVD – Dijital / Digital

Müzisyen / Musician: Gülşah Erol

Presented by Mariann Lewinsky Strauili, Elif Rongen’in sunumuyla

20.yüzyılın başında kadınlar iş bulmakta zorlanırken, 1914’den sonra erkekler savaşa gidince bu durum tamamen değişti. Hatta çalışan kadınlar o kadar ön plana çıktılar ki bazı yapımcılar kadın özgürleşmesi bu hızla devam ederse 2026 senesinde nereye varılacağını sorgulayan bilim kurgu filmleri bile yaptılar!

* 1916’da Londra’da Süfrajet Yürüyüşü / Suffragette March in London 1916 – 1’
* Santral Memuresi / Telephone Girl, ABD / USA – 1912 – 9’
* Dantel Yelpaze Üretimi / Fabricatie Van Kanten Waaiers / Manufacturing Folding Fans, Fransa / France – 1911 – 5’
* Bomba Fünyelerinin İmalatı / Herstellung Von Granatzundern, Almanya / Germany – 1918 – 8’
* Aşçı veya Aşçı Yamağı / Making A Man Of Her, Arşiv / Archive: Eye, Desmet Collection 14’
* Bu Dünyanın Hali Nereye Varacak? / What Is The World Coming To?, ABD / USA – 1926 – 22’

DCP – DVD – Dijital / Digital

Müzisyen / Musician: Ayşe Tütüncü

1. Dünya Savaşı’ndan önce, en popüler filmler hala kısa komediler iken, birçok kadın komedyen dünyaca tanınmış film yıldızları statüsüne erişmişti bile. İtalyan ve Amerikan filmlerinden oluşan bu programda Gigetta Morano, Flora Finch gibi komedyenler toplumun dayattığı kadın rolüne hiç de benzemeyen karakterlerle çıkıyorlar karşımıza.

Presented by Mariann Lewinsky Strauili, Elif Rongen’in sunumuyla

* Lea ve Yün Yumağı / Lea e Il Gomitolo / Lea and The Ball Of Wool, İtalya / Italy, 1913 – 5’ – Arşiv / Archive: Cineteca di Bologna
* Yeni Hizmetçi Pek de Güzel / La Nuova Cameriera é Troppo Bella /
The New Maid Is Too Much Of a Flirt, İtalya / Italy – 1912 – 8’ – Arşiv / Archive: Cineteca di Bologna
* Şifalı sular / Acque Miracolose / Miraculous Springs, İtalya / Italy
1914 – 10’ – Arşiv / Archive: Eye, Desmet Collection
* Bir Hanım ve Hizmetçisi / A Lady and Her Maid, ABD / USA
1913 – 14’ – Arşiv / Archive: Eye, Desmet Collection
* Yankesici / Pickpocket, ABD / USA, 1913 – 13’ – Arşiv / Archive: Eye, Desmet Collection

Gösterim ücretsizdir.

Program

file-page2

Festivalde görüşmek üzere!

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s